Jégmentesítés, általános információk

 

A hagyományos útszóró só és az alternatív jégmentesítők

  • A hagyományos útszóró só (NaCl) olcsó és viszonylag hatékony megoldás az utak jégmentesítésére, de számos tanulmány bizonyította a káros hatását a növényzetre, az erdei és vízi élővilágra, az ivóvízre, a járművekre és az épített környezet egyes elemeire.
  • A hagyományos útszóró só használatával járó rejtett, krónikus és kumulatív költségek kérdésessé tehetik a mellette szóló rövid távú, gazdaságossági érveket.
  • Az alternatív jégmentesítők (kalcium-klorid, kalcium-magnézium-acetát stb.) pénzügyi okokból nem képesek leváltani teljes mértékben a hagyományos útszóró sót, de egyre több helyen használják ezeket tisztán, vagy a hagyományos sóhoz adalékként keverve.
  • A kalcium-klorid alacsonyabb hőmérsékleten is hatékony (-7, -10 Celsius fok környékén a hagyományos só már nem képes olvasztani).
  • Körülbelül harmadannyi kalcium-klorid szükséges egységnyi hó megolvasztásához, mint nátrium-klorid.
  • Minden klorid tartalmú jégmentesítő, így az alternatív kalcium-klorid is okoz korróziót, de mivel kevesebb anyagra van szükség ugyanakkora hatás eléréséhez, mint a hagyományos só esetén, így összességében kisebb a korrozív hatás.
  • A kalcium-magnézium-acetát egyáltalán nem okoz korróziót, kritikus helyeken elkerülhetetlen az alkalmazása, de jóval költségesebb (ára többszöröse a kalcium-kloridénak).

A hagyományos útszóró só káros hatásai

  • A kezelt felületek környezetében növeli a talajvíz és a felszíni víz sótartalmát, ami potenciális veszélyt jelent az emberi egészségre és a helyi biodiverzitásra. A sózott felületekről lefolyó oldat körülbelül annyira sós, mint a tengervíz.
  • Kedvezőtlen hatást gyakorol a talajra, növeli a felszíni átfolyást, eróziót, a folyók és folyamok ülepedését.
  • Károsítja a növényzet egészségét és életerejét a talaj tápanyag egyesúlyának felborítása miatt.
  • Növeli a jármű-állat balesetek számát, mivel a madarakat és emlősöket vonzza a sótartalom.
  • Nehézfémek akkumulálódnak a talajban a járművek és a só hatására, ezek pedig szennyezhetik a vízkészletet.
  • Növeli a korróziós károk mértékét a járművek, az úttest, a fémből készült elemek és a beton károsításával. (2010-es becslés szerint az Amerikai Egyesült Államok szintjén ez 11,7 milliárd dollár költséget jelentett.)

Hogyan válasszunk jégmentesítőt?

A különböző jégmentesítő anyagok közül való választás több tényező függvénye Az alábbiakban összefoglaljuk, melyik típust mikor érdemes használni, milyen előnyökkel és hátrányokkal kell számolni.

  • A hagyományos útszóró só (NaCl) kétségkívül a legolcsóbb megoldás, de használatát már jogszabályok tiltják (például járdán és egyéb lakossági célokra nem használható), és káros hatást gyakorol a növényzetre.
  • A kalcium-klorid granulátum és oldat a nátriummentes, környezetbarát megoldás, a professzionális felhasználók választása (például az autópályák és a közutak kezelői is ezt használják sok országban, így Magyarországon is). A jégmentesítésen kívül a pormentesítésben is első számúként használt anyag.
  • A CMA oldat (kalcium-magnézium-acetát) a megkerülhetetlen választás, ha el akarjuk kerülni a korróziót. Bár magasabb az ára, de például vasbeton, acélszerkezet, híd esetén ez a felelős választás: egyáltalán nem okoz korróziót, mert nem tartalmaz kloridot.
  • Elsősorban járdákra és egyéb lakossági célokra használhatók a kalcium-klorid granulátumot, és valamilyen mechanikus érdesítő anyagot tartalmazó kalcium-klorid granulátum keverékek. Ezek lényegesen olcsóbbak, bár kevésbé hatékonyak, ugyanakkor a kalcium-klorid mellett tartalmaznak csúszásgátlókat (dolomit, mészkő), amelyek az olvadás után a kezelt felületen maradnak.

Jégmentesítők összehasonlító táblázata

Green_Way_jegmentesito_valaszto_2017.png

 

» Tudásbázis kezdőlap

» Tudásbázis : jégmentesítés